Ośrodek realizuje kontrakt zawarty na podstawie umowy z Łódzkim Oddziałem Wojewódzkim Narodowego Funduszu Zdrowia na prowadzenie
Centrum Zdrowia Psychicznego dla Dzieci i Młodzieży- poradnia zdrowia psychicznego- II poziom referencyjny
Kontakt: 42 717 47 11
Warunki przyjęć do poradni:
W celu dokonania zapisu do Poradni z kodem w nazwie (1701) nie jest wymagane skierowanie. Rejestracja do poradni możliwa jest poprzez kontakt telefoniczny lub osobisty rodziców / opiekunów prawnych / dzieci po ukończeniu 16 r.ż. za ich zgodą. Rejestracja wymaga podania danych osobowych dziecka oraz rodziców / opiekunów prawnych. Pacjentami Centrum są dzieci i młodzież do 18 r.ż. Osoby od 18 do 21 r.ż. – tylko po dostarczeniu aktualnego zaświadczenia o nauce w szkole ponadpodstawowej. Dziecko starające się o przyjęcie nie może być uczestnikiem programu Koordynowanej Opieki nad osobami z całościowymi zaburzeniami rozwoju [czyt. KO-CZR]. Zgoda na udzielenie świadczeń w Ośrodku musi zostać wyrażona na piśmie przez oboje rodziców (druk w materiałach do pobrania).
Zespół stanowią doświadczeni psycholodzy, psychoterapeuci i lekarze specjaliści psychiatrii dzieci i młodzieży oraz pedagog specjalny, terapeuta zajęciowy, logopeda, fizjoterapeuta znający problemy psychologiczne oraz zaburzenia psychiczne wieku rozwojowego.
Osoby prowadzące psychoterapię ukończyły odpowiednie akredytowane przez Polskie Towarzystwo Psychologiczne lub Polskie Towarzystwo Psychiatryczne szkolenia uprawniające do prowadzenie psychoterapii.
Diagnoza i terapia obejmuje cykl konsultacji u psychologa, psychologa klinicznego oraz lekarza specjalisty psychiatrii dzieci i młodzieży oraz w dalszej kolejności w zależności od potrzeb u psychoterapeuty, bądź innych specjalistów. Pierwsza wizyta u psychologa polega na zebraniu wywiadu rodzinnego i informacji od rodzica lub prawnego opiekuna pacjenta na temat problemów dziecka, jego rozwoju i aktualnego funkcjonowania, jak również funkcjonowania rodziny. Jeśli dziecko było kiedykolwiek badane przez psychologa lub pedagoga prosimy zgłosić się z kserokopiami opinii psychologicznych, odpisami wyników badań i obserwacji. Gdy problemy dziecka ujawniają się w żłobku, przedszkolu, szkole dodatkowo pomocne jest przedstawienie opinii od opiekuna, nauczyciela. Na pierwsze spotkanie prosimy przynieść ze sobą wszelką zgromadzoną dokumentację dziecka (książeczkę zdrowia, wypisy ze szpitali, wyniki badań, zaświadczenia z konsultacji lekarskich i od innych Specjalistów, opinie nt. funkcjonowania dziecka itp.).
Następne wizyty mają charakter diagnostyczny lub terapeutyczny a ich przebieg dopasowany jest do problemów dziecka, rozpoznania i aktualnych potrzeb. Ich celem jest wspieranie procesu zmiany w kierunku poprawy stanu psychicznego pacjenta. Intensywność i częstotliwość wizyt ustalana jest ze Specjalistą prowadzącym oraz zależy od dostępności grafikowych. Zapisy na kolejne spotkania odbywają się z wizyty na wizytę, w Rejestracji (osobiście lub telefonicznie).
Lekarz psychiatra i psycholog poinformują Państwa o zalecanych formach postępowania i terapii, w tym psychoterapii czy farmakoterapii. Skuteczna terapia wielu zaburzeń psychicznych jest możliwa, o ile pacjent i jego opiekunowie będą systematycznie uczestniczyli w cyklu regularnych wizyt.
W ramach Poradni realizowane są następujące świadczenia:
* porada lekarska diagnostyczna
* porada lekarska terapeutyczna
* porada lekarska kontrolna
* porada psychologiczna diagnostyczna (porada, której celem jest wykonanie diagnozy albo pogłębionej diagnostyki uzupełniającej diagnozę funkcjonalną na I poziomie referencyjnym, udzielana z wykorzystaniem metod klinicznych (wywiad, obserwacja, rozmowa) albo wystandaryzowanych narzędzi psychologicznych, rozpoczynająca lub weryfikująca proces diagnostyczno-terapeutyczny, który może wymagać od 1 do 5 porad diagnostycznych w okresie 1 roku, zakończona przekazaniem diagnozy, zaleceń lub planu leczenia),
* sesja psychoterapii indywidualnej (przyjęcie na psychoterapię możliwe jest wyłącznie na podstawie wskazań wynikających z indywidulanego planu leczenia pacjenta od specjalistów placówki I lub II lub III poziomu referencyjnego; jednostki chorobowe zgodnie z klasyfikacją ICD 10, leczone w komórce organizacyjnej, w ramach świadczeń sesji psychoterapii indywidualnej to wyłącznie:
Schizofrenia, zaburzenia schizotypowe i urojeniowe (F20-29).
Zaburzenia nastroju (afektywne) (F30–39).
Zaburzenia lękowe w postaci fobii (F40).
Inne zaburzenia lękowe (F41).
Zaburzenia obsesyjno-kompulsyjne (F42).
Zaburzenie stresowe pourazowe (F43.1).
Zaburzenia adaptacyjne (F43.2) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84 (czyt. Zamierzone samouszkodzenia (…)).
Zaburzenia dysocjacyjne (konwersyjne) (F44).
Zaburzenia występujące pod maską somatyczną (F45).
Zaburzenia odżywiania (F50).
Specyficzne zaburzenia osobowości (F60).
Zaburzenia osobowości mieszane i inne (F61).
Trwałe zmiany osobowości niewynikające z uszkodzenia ani z choroby mózgu (F62).
Zaburzenia nawyków i popędów (F63).
Upośledzenie umysłowe lekkiego stopnia (F70) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84.
Specyficzne zaburzenia rozwoju mowy i języka (F80) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84.
Specyficzne zaburzenia rozwoju umiejętności szkolnych (F81) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84.
Specyficzne zaburzenia rozwojowe funkcji motorycznych (F82) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84.
Mieszane specyficzne zaburzenia rozwojowe (F83) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84.
Całościowe zaburzenia rozwojowe (F84).
Zaburzenia hiperkinetyczne (F90) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84.
Zaburzenia zachowania (F91) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84.
Mieszane zaburzenia zachowania i emocji (F92).
Zaburzenia funkcjonowania społecznego rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie lub w wieku młodzieńczym (F94) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84.
Tiki (F95).
Inne zaburzenia zachowania i emocji rozpoczynające się zwykle w dzieciństwie i w wieku młodzieńczym (F98) pod warunkiem współwystępowania kodów X60-X84.
* sesja psychoterapii rodzinnej (jw.)
* porada kompleksowo-konsultacyjna dla osób z autyzmem dziecięcym
wstępne – diagnostyczne i kontrolne świadczenie specjalistyczne dla osób z autyzmem dziecięcym lub innymi całościowymi zaburzeniami rozwoju (F84), realizowane przez lekarza pediatrę i psychologa zatrudnionego w poradni, obejmują:
a) zebranie wywiadu,
b) badanie stanu psychicznego i somatycznego,
c) badanie psychologiczne
d) instruktaż i psychoedukację dla rodzin
o program terapeutyczno-rehabilitacyjny dla osób z autyzmem dziecięcym – zespół świadczeń udzielanych świadczeniobiorcom z rozpoznaniem autyzmu dziecięcego lub innych całościowych zaburzeń rozwoju (F84) i ich rodzinom w celu redukcji objawów psychopatologicznych, poprawy w funkcjonowaniu emocjonalnym, społecznym i poznawczym, poprawy w porozumiewaniu się werbalnym i niewerbalnym, usamodzielnienia i przygotowania do życia w wieku dorosłym – łącznie dla jednego świadczeniobiorcy do 360 godzin leczenia w okresie roku; program jest realizowany przez zespół specjalistów (psycholog, pedagog, fizjoterapeuta, logopeda, terapeuta zajęciowy i obejmuje:
a) wizyty terapeutyczne, polegające na indywidualnej terapii,
b) terapię i poradnictwo psychologiczne dla świadczeniobiorców i ich rodzin,
c) terapię zaburzeń mowy oraz porozumiewania się,
d) psychoedukację przedstawicieli ustawowych.